هفت اقدام پیشنهادی شرکت مشاوره مدیریت برای رهبران کسب و کارها در جهت مدیریت بحران ویروس کرونا

 

1. از کارمندان خود محافظت کنید: بحران کرونا برای بسیاری از افراد، از نظر عاطفی چالش برانگیز بوده، و زندگی روزمره آن ها را به طرز بی سابقه ای تغییر داده است.

شرکت ها لازم است با ترسیم و اجرای طرح هایی از کارکنان خود، مطابق با محافظه کارترین راهکارهای پیشنهادی از سازمانهای معتبر مانند WHO  حمایت کنند و نیز انعطاف لازم را جهت تغییر سیاست های سازمانی ایجاد می نمایند. برخی از شرکت ها، به طور فعال تلاش های خود با آن چه دیگران انجام می دهند مقایسه می کنند تا سیاست های صحیح، و میزان حمایت مناسب از کارمندان خود را تعیین نمایند. همچنین، رهبران سازمانی بایستی با کارکنان خود در سطح مناسبی از جزئیات ارتباط برقرار نمایند و این کار را به صورت مداوم صورت دهند.

 

2. ایجاد یک تیم عملکرد متقابل با بحران کرونا: شرکت ها بایستی برای هدایت تلاش ها در سازمان، فردی را مستقیما زیرنظر مدیرعامل می باشد معرفی نموده و تیمی از اعضایی یا عملکردهای متفاوت برای کمک شکل دهند.

پس از تشکیل این تیم، در بیشتر موارد ، اعضای تیم باید از نقش های روزانه خود خارج شده و بیشتر وقت خود را برای پاسخ به بحران ویروس کرونا  اختصاص دهند چند مسیر مشخص برای هدایت تلا شهای این تیم در اکثر شرکت ها وجود دارد:

۱- سلامت، رفاه و توانایی کارکنان در انجام وظایف خود

۲- تست استرس مالی شرکت و تدوین برنامه احتمالی برای مقابله با آن

۳- نظارت بر زنجیره تأمین ، پاسخ سریع و تاب آوری طولانی مدت

۴- پاسخ های بخش های بازاریابی و فروش به شوک های تقاضا

۵- هماهنگی و برقراری ارتباط با گروه های مختلف مشتریان که از محصولات شرکت استفاده می کنند.

این زیرتیم ها بایستی اهداف مشخصی را برای ۴۸ ساعت آینده در راستای اهداف هفتگی باتوجه به سناریوی مشخص شده توسط شرکت تنظیم نمایند، و این اهداف و اقدامات را به طورمداوم مورد بازبینی و ارزیابی قرار دهند. تیم واکنش سریع،بایستی کارکردی ساده و منظم را برقرار نماید که تمرکز اصلی آن بر روی خروجی ها و تصمیمات باشد.

 

3. اطمینان بیابید که نقدینگی شرکت برای هوای طوفانی کافی است: کسب و کارها بایستی سناریوهایی متناسب با زمینه کاری شرکت تعریف کنند. برای این کار، شرکت ها

بایستی برای متغیرهای مهمی که بر روی درآمدها و هزینه ها تأثیر می گذارند ، پارامترهای تاثیرگذار را از طریق تجزیه و تحلیل داده ها و نیز، بینش های متخصصان تعریف نمایند.

همچنین، آنها باید موارد مختلف مالی خود مانند جریان نقدینگی ، صورت سود و زیان، و ترازنامه را در هر سناریو مدل سازی نموده، و محرک هایی را که ممکن است نقدینگی را به میزان قابل توجهی مختل کند ، شناسایی نمایند. سپس، برای هر یک از این محرک ها در هر سناریو، شرکت ها بایستی برای تثبیت سازمان اقداماتی را تعیین کنند.

 

4. ثبات زنجیره تأمین: شرکت ها باید میزان و مدت زمان قرار گرفتن زنجیره تأمین خود در معرض خطر را در مناطقی که شیوع بیماری در آن ها بالا می باشد مشخص کنند. این کار شامل ارزیابی تأمین کنندگان و نیز سطح موجود انبارهایشان می باشد. نظر به آنکه اکثر کارخانه های چینی، در حال حاضر در حالت شروع مجدد به سر می برند ، بیشتر شرکت ها در وهله اول، بر روی ثبات فوری تمرکز نموده اند.

آن ها همچنین باید برنامه ریزی های مورد نیاز جهت استفاده از قطعات ضروری در تولید ، پیش خرید قرارداد ها و فضای حمل ریلی و هوایی، استفاده از انبارهای کالای تولید شده

به عنوان پلی برای بقای کسب و کار تا شروع مجدد تولید، کسب اولویت بالاتر از تأمین کنندگان و پشتیبانی ازتولیدکنندگان بالادستی را مد نظر قرار دهند. شركت ها بايد برنامه ريزي كنند چگونه می خواهند مديريت تأمين خود را براي محصولاتي آغاز كنند كه ممكن است با بازگشت عرضه ، جهش هایی غيرمعمول در تقاضا را مشاهده نمایند.

در بعضی موارد، ممکن است ثبات عرضه بالاتر برای میان مدت یا بلند مدت ضروری باشد ، که این امر به روز رسانی هایی را در برنامه ریزی تقاضا، بهینه سازی شبکه تامین کنندگان و نیز، جستجو و سرعت بخشیدن به احراز صلاحیت تأمین کنندگان جدید را ایجاب می نماید. برخی از موارد مطرح شده، صرف نظر از شرایط ایجاد شده توسط بحران فعلی، می توانند باعث شوند تا شرکت ها از مقاومت زنجیره تأمین خود، چالشی مداوم که در وضعیت فعلی به وضوح برجسته شده است، اطمینان حاصل نمایند.

 

5. به مشتریانتان نزدیک باشید و رفتارهای آنها را پیش بینی کنید: شرکت هایی که در ایجاد تحولات عظیم در بازار حرکت موفق عمل می کنند، اغلب به این دلیل موفق می شوند که در بخش اصلی مشتریان خود سرمایه گذاری می­کنند و رفتارهای آن ها را پیش بینی می کنند. به عنوان مثال در چین ، در حالی که تقاضای مصرف کننده رو به کاهش است، از بین نرفته، بلکه ماهیت آن به سمت خرید آنلاین انواع کالاها، از جمله غذا و تحویل محصولات تغییر شکل داده است. شرکت ها بایستی به عنوان بخشی از تلاش های خود برای ایجاد تنوع در کانال های توزیع، بر روی توزیع آنلاین سرمایه گذاری کنند؛ این کار شامل تضمین کیفیت کالاهای فروخته شده به صورت آنلاین نیز می باشد. به احتمال زیاد، تغییرات رفتار مصرف کنندگان دیگر به هنجارهای پیش از شیوع بیماری باز نخواهد گشت.

 

6. برنامه را تمرین کنید: بسیاری از تیم های رده بالای سازمانی، تا زمانی که در شرایط بحرانی قرار نمی گیرند، زمانی را برای اینکه برنامه ریزی برای این شرایط به چه صورت می باشد اختصاص نمی دهند. در اینجا است شبیه سازی ها ارزش واقعی خود را نشان می­دهند. شرکت ها می توانند از شبیه ساز­ی­های مختلف برای تعریف و تأیید پروتکل­های فعال سازی خود برای مراحل و بخ­ های مختلف پاسخ استفاده کنند. برنامه های جایگزین در شرایط احتمالی، پاسخ به شرایط در مقیاس وسیع و سایر برنامه ریزی ها.

7.نشان دادن اهداف : قدرت کسب‌وکارها فقط به اندازه اجتماعی است که از آن منشا می‌گیرند و قسمتی از آن هستند و لازم است دریابند چطور می‌توانند پاسخگویی آن باشند. این کار ممکن است با تامین مالی، تجهیزات یا توانمندی‌ها صورت بپذیرد. برای مثال، تعدادی از کسب‌و‌کارها در این دوره ماسک و پوشش‌های پزشکی تولید می‌کنند.

 

منبع :

Mckinsey.com.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.