با گذر زمان، ذخایر نفتی سهل‌الحصول رو به اتمام می‌روند. همچنین، الزامات مربوط به کاهش اثرات زیست‌محیطی تولید و مصرف انرژی جدی‌تر می‌شوند. آن‌هم در حالی که جمعیت جهان، و به تبع آن، تقاضا برای انرژی در حال افزایش است. و به این موارد باید پایین آمدن قیمت نفت (و در مورد کشور ما، تحریم‌ها) را نیز اضافه کرد. همه این موارد نشانه‌های لزوم به‌کارگیری نوآوری در صنعت انرژی هستند.

هر چه کمیت و کیفیت ایده‌های نوآورانه بیشتر باشد، شانس پاسخگویی به نیازها بالاتر می‌رود و ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌شود. تجربه یک دهه گذشته صنعت نفت (همانند دیگر صنایع) نشان می‌دهد که بهترین راه‌حل برای افزایش کمیت و حفظ کیفیت ایده‌ها استفاده از روش‌های نوآوری باز است. در این روش‌ها، یک سازمان با واحدهایی خارج از مرزهای سنتی خود یا حتی مرزهای صنعت خود همکاری می‌کند.

رویکردی که در حال حاضر توسط همه شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی دنیا پیگیری می‌شود شامل ایجاد یک بستر برای زمینه‌سازی رشد و توسعه شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها و سپس، کمک گرفتن از آن‌ها در جهت رفع نیازهای کسب‌وکار خود است.

با رصد روند جهانی نوآوری و به دنبال شدت گرفتن نیاز به کاربست ایده‌های نوآورانه در صنعت انرژی کشور، در اواخر آذرماه سال ۹۷ تفاهم‌نامه‌ای میان سه هلدینگ بزرگ نفتی کشور، یعنی شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد، انرژی دانا و سرمایه‌گذاری صنعت نفت به منظور توسعه اکوسیستم استارتاپی و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در حوزه انرژی امضا شد. این تفاهم‌نامه به تأسیس شرکت مشترک پیشگامان توسعه کارمایه آپادانا (آپادانا ونچرز) در ابتدای سال ۱۳۹۸ انجامید.

مأموریت آپادانا ونچرز به بیان ساده، توسعه اکوسیستم استارتاپی و نوآوری بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز و انرژی کشور است. آپادانا ونچرز با پشتوانه تجربه بالای مدیرانش در توسعه و حمایت از کسب‌وکارهای نوآورانه، در گام اول روال‌هایی را برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های سهام‌دار خود طراحی کرده و شرکت‌های نوپایی که توانایی خلق ارزش بر مبنای آن‌ها داشته باشند را مورد حمایت قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.