کرونا ویروس قوی سیاه 2020

مرکز نوآوری انرژیک » کرونا ویروس قوی سیاه 2020

رهنمودهای Sequia Capital به بنیانگذاران و مدیرعاملان استارتاپ‌های پورتفولیو برای عبور از بحران جهانی کرونا ویروس

 

بنیانگذاران و CEOهای عزیزکروناویروس قوی سیاه ۲۰۲۰ است. بعضی از شما (و همین‌طور ما) همین حالا هم به طور شخصی تحت تأثیر ویروس قرار گرفته‌اید. استرسی که روی شما است را می‌شناسیم و این‌جا ایم که کمک کنیم. امیدوار ایم شرایط هر چه زودتر بهبود پیدا کند چون زندگی‌ها در خطر است. اما در این بین، باید خودمان را مهیای اغتشاش کنیم و ذهینت‌مان را برای سناریوهایی که ممکن است به اجرا در بیاید آماده کنیم.

متأسفانه، از آن‌جا که سکوا در بسیاری از مناطق دنیا حضور دارد، ما دانش دست‌اولی از اثرات کروناویروس روی کسب‌وکار جهانی به دست می‌آوریم. مثل همه‌ی بحران‌ها، کسب‌وکارهایی هستند که سود می‌برند. اما بسیاری از شرکت‌ها از کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با ویروس هستند با چالش‌هایی دست‌به‌گریبان اند که نتیجه‌ی شیوع ویروس است. از جمله:

  • افت در فعالیت کسب‌وکار: نرخ رشد بعضی شرکت‌ها بین دسامبر و فوریه افت فاحشی داشته است. بسیاری از شرکت‌هایی که در مسیر رشد بودند، حالا که تأثیرات موج این ویروس گسترده‌تر شده در خطر از دست دادن برنامه‌های فصل اول ۲۰۲۰ خود هستند.
  • به هم خوردن زنجیره تأمین: قرنطینه‌ی بی‌سابقه در چین دارد مستقیماً روی زنجیره‌های تأمین جهانی تأثیر می‌گذارد. شرکت‌های سخت‌افزاری، فروش مستقیم، و خرده‌فروشی شاید مجبور باشند تأمین‌کننده‌های جایگزین پیدا کنند. شرکت‌های نرم‌افزاری خالص کمتر در معرض آسیب به هم خوردن زنجیره‌ی تأمین هستند، اما به دلیل اثرات آبشاری اقتصادی ریسک بالاتری پیدا می‌کنند.
  • محدودیت سفرها و لغو جلسات: شرکت‌های زیادی هر گونه سفر «غیر ضروری» و بعضی دیگر کل سفرهای بین‌المللی را ممنوع کرده‌اند. اگرچه تأثیر مستقیم این امر روی شرکت‌های سفر است، اما همه‌ی شرکت‌هایی که برای مذاکرات فروش، توسعه‌ی کسب‌وکار یا شراکت نیازمند جلسات حضوری هستن نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

زمان زیادی – شاید چندین فصل – طول خواهد کشید تا بتوانیم مطمئن باشیم که این ویروس محدود شده است. بازیابی وضعیت اقتصاد جهانی از آن هم بیشتر طول خواهد کشید. شاید بعضی‌هایتان کاهش تقاضا را تجربه کنید و بعضی‌هایتان با چالش تأمین مواجه باشید. اگرچه دولت و بانک‌های مرکزی می‌توانند نرخ بهره را کاهش بدهند، اما احتمالاً سیاست‌های پولی ابزار نامناسبی برای تسکین تبعات اقتصادی یک بحران سلامت جهانی باشند.

ما توصیه می‌کنیم همه‌ی مفروضات کسب‌وکارتان را زیر سؤال ببرید. از جمله:

  1. دوره‌ی دوام موجودی: آیا واقعاً موجودی‌تان همان‌قدر که فکر می‌کنید دوام می‌آورد؟ آیا می‌توانید چند فصل ضعیف را دوام بیاورید اگر اقتصاد لنگ بزند؟ آیا برنامه‌های احتیاطی دارید؟ کجاها می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید بدون آن که آسیب اساسی به کسب‌وکار بخورد؟ این سوال‌ها را الآن بپرسید تا از عواقب دردناک بالقوه جلوگیری کنید.
  2. جذب سرمایه: تأمین مالی خصوصی می‌تواند کاهش چشمگیری داشته باشد، همان‌طور که در ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ هم اتفاق افتاد. چه‌کار می‌کنید اگر جذب سرمایه با بندهای جذاب در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دشوار باشد؟ می‌توانید یک وضعیت چالشی را به یک فرصت تبدیل کنید تا خودتان را در مسیر موفقیت ماندگار قرار بدهید؟ خیلی از شرکت‌هایی که نمادهای امروز هستند در کوره‌ی دوران‌های سخت ریخته و شکل داده شدند. ما کمی پس از دوشنبه‌ی سیاه سال ۱۹۸۷ با سیسکو شراکت کردیم. گوگل و پی‌پال در ایام پس از حباب دات‌کام جنگیدند. تازه‌تر از آن‌ها، Airbnb و Square و Stripe وسط بحران مالی جهانی تأسیس شدند. محدودیت‌ها ذهن را متمرکز می‌کنند و زمین حاصل‌خیزی برای خلاقیت ایجاد می‌کنند.
  3. پیش‌بینی فروش: حتی اگر شرکت خود را در معرض آسیب مستقیم یا فوری نمی‌بینید، در نظر بگیرید که مشتری‌های شما ممکن است در عادت‌های خرج کردن‌شان بازنگری کنند. معامله‌هایی که قطعی به نظر می‌رسیدند شاید جوش نخورند. کلید ماجرا غافلگیر نشدن است.
  4. بازاریابی: با کم شدن فروش‌ها ممکن است ارزش طول عمر مشتریان شما کاهش پیدا کند، که به نوبه‌ی خود حاکی از نیاز شما به کنترل هزینه‌کرد برای جذب مشتری است تا بتوانید نرخ بازگشت ثابتی را از هزینه‌های بازاریابی حفظ کنید. وقتی عدم قطعیت در اقتصاد و جذب سرمایه بالا می‌رود، شاید لازم باشد RoI هزینه‌های بازاریابی را سختگیرانه‌تر در نظر بگیرید.
  5. تعداد نیروی انسانی: با در نظر گرفتن همه‌ی موارد ذکرشده، شاید وقتش رسیده باشد که موشکافی کنید و ببینید آیا می‌توانید کار بیشتری را با نفرات کمتر و با بازدهی بالاتری انجام بدهید.
  6. خرج کردن سرمایه: تا زمانی که طرحی برای دوره‌ی رسیدن به استقلال مالی نچیدید، بررسی کنید که آیا برنامه‌های هزینه‌کرد سرمایه‌ی شما در یک محیط غیرقطعی‌تر معقول هستند یا نه. شاید دلیلی برای تغییر برنامه‌ها نباشد و، به دلایلی که خودتان می‌دانید، تغییر شرایط شاید حتی فرصت شتاب‌گیری را پیش پای شما بگذارد. اما به هر حال این‌ها تصمیماتی هستند که باید به‌خوبی اندیشیده شده باشند.

ما، که همه‌ی دوره‌های حضیض کسب‌وکار ۵۰ سال گذشته را تاب آورده‌ایم، یک درس مهم آموخته‌ایم؛ هیچ‌کس هرگز از انجام اصلاحات سریع و قاطع نسبت به شرایط در حال تغییر پشیمان نمی‌شود. در دوران حضیض، درآمد و موجودی وجوه نقد همیشه سریع‌تر از هزینه‌ها افت می‌کند. کسب‌وکار از جهاتی عیناً مانند زیست‌شناسی است. همان‌گونه که داروین گمان می‌برد، آن‌ها که باقی می‌مانند «قوی‌ترین یا باهوش‌ترین نیستند، بلکه آن‌هایی اند که بیشترین تطبیق‌پذیری را به تغییر داشته‌اند.»

یک وجه تمایز شرکت‌های ماندگار در نحوه‌ی واکنش رهبرانشان به لحظاتی مانند این است. کارمندان شما همه از COVID-19 اطلاع دارند و در این فکر اند که شما چه‌طور واکنش نشان می‌دهید و این واکنش چه معنایی برای آن‌ها خواهد داشت. خوش‌بینی کاذب می‌تواند به آسانی شما را به بیراهه بکشاند و نگذارد طرح‌های احتیاطی تهیه کنید یا اقدام شجاعانه‌ای انجام دهید. با واقع‌گرایی سرد و عمل قاطعانه نسبت به تغییر شرایط، از این دام بر حذر باشید. رهبری‌ای را که تیم شما در این زمان پراسترس به آن نیاز دارد از خود نشان بدهید.

دیدگاهی از آلفرد لین پارتنر ما را بخوانید که یک دوران قوی سیاه دیگر را در جایگاه مسئول اجرایی به سر برده است:

  • من CFO/COO شرکت Zappos بودم که برای آن ارایه‌ی مشهور «خدا بیامرزد دوران خوب را» در سال ۲۰۰۸ درست قبل از بحران مالی به دفتر Sequoia فراخوانده شدم. آن‌موقع نمی‌دانستیم، کما این‌که الآن هم نمی‌دانیم، که این دوره‌ی حضیض که پیش روی ما است چه‌قدر طولانی یا عمیق یا کم‌عمق است. چیزی که می‌توانم تأیید کنم این است که آن ارائه تیم ما و کسب‌وکار ما را قوی‌تر کرد. Zappos آماده برای چنگ زدن به فرصت‌ها از بحران مالی سر بر آورد در حالی که رقبا دخل‌شان آمده بود.

سالم بمانید، شرکت‌تان را سالم نگه دارید، و در دنیا اثری به یادگار بگذارید.

تیم سکوا

منبع :

https://medium.com/sequoia-capital/coronavirus-the-black-swan-of-2020-7c72bdeb9753

پشتیبان
پشتیبان
پیمایش به بالا