Changes in Global Energy Mix

از سال 1977 میلادی، آژانس بین المللی انرژی (IEA) اقدام به تهیه گزارش‌های سالانه چشم انداز انرژی جهان نموده است. این گزارشات با پیش‌بینی‌های بسیار دقیق تهیه می‌شوند که در سطحی جهانی به بررسی آینده تولید و مصرف انرژی می‌پردازد.
در آخرین نسخه منتشر شده، گزارش IEA به تحلیل 2 سناریوی کاملا متمایز پرداخته است که می‌تواند منجر به تسهیل پیش‌بینی در مورد انتخاب‌ها و نتایجی شود که در حوزه انرژی در پیش رو خواهیم داشت.

سناریوهای سیاست‌گذاری

آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی‌های خود را بر اساس 2 سناریو سیاست گذاری قرار داده است:

  1. سناریو سیاست‌های اعلام شده، این سناریو بدین شکل طرح ریزی شده است که در واقع تاثیرات چهارچوب‌های سیاست‌های عمومی موجود (شامل مقاصد سیاست‌های اعلان شده) را نشان دهد.
  2. سناریو توسعه پایدار، این سناریو یک طرح کلی را در ارتباط با تحولات اساسی در سیستم انرژی جهان ترسیم می‌کند که در راستای رسیدن به مولفه‌های مرتبط با انرژی سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار است. مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مثل کربن

هیچ کدام از این سناریو‌ها در اصل یک پیشبینی قطعی نیستند و IEA هر دو سناریو را محتمل می‌داند.

در نهایت، این داده‌ها می‌توانند همچنان یک نقطه شروع خوبی برای تصمیم گیران و سرمایه گذاران باشند. آیا کشورهای مختلف به برنامه های معاصر خود متعهد خواهند بود و یا آن اهداف بیشتر به سمت اتمسفر توسعه پایدار پیش خواهند رفت؟

سناریو1: سیاست گذاری‌‌های موجود

این جدول داده‌های جدید مربوط به سناریو سیاست‌های موجود را نشان می‌دهد که از منبع CAPP: Canadian Association of Petroleum Producers هستند.

داده‌های انرژی آورده شده در جدول زیر، بر اساس مقیاس MTOE: Millions Tonnes of Oil Equivalent هستند:

در سناریو سیاست‎‌های موجود، نفت بزرگترین منبع انرژی در سال 2040 خواهد بود، که 28 درصد از ترکیب سبد جهانی انرژی را تشکیل خواهد داد. گاز طبیعی، با عرضه‌ای 25 درصدی، در رده بعد از نفت قرار خواهد گرفت.
میزان مصرف زغال سنگ، که در کشورهای غربی رو به کاهش است، به دلیل افزایش تقاضا در کشورهای آسیایی همچنان در کل ثابت خواهد ماند.
در عین حال، انرژی‌های تجدیدپذیر (به جز برق آبی) شاهد یک تغییر چشم‌گیر جدید خواهند بود، به خصوص در این طبقه بندی (که شامل انرژی‌های بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و غیره) می‌شوند و در نهایت سهم آن در ترکیب سبد انرژی جهان بیش از 300 درصد در طول 22 سال افزایش خواهد یافت.

سناریو 2: توسعه پایدار

سناریوی توسعه پایدار IEA بسیار متمایز از وضعیت موجود است، همانطور که در نمودار زیر نمایش داده شده است:

تضاد میان انرژی مورد تقاضا در سیاست‌های اعلام شده (STEPS: Stated Policies Scenario) و پیشبینی‌های توسعه پایدار (SDS: Sustainable Development Scenario) شدید است، به طوری که از افزایش 2500 MTOE به کاهش 800 MTOE در مصرف کل می‌رسد، که این آمار از بخش های خانگی و حمل و نقل استخراج شده است.

تحت این سناریو، میزان استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای مصرف برق (شامل انرژی برق آبی) لازم است تا بالغ بر TWH 8000 (تراوات ساعت) افزایش یابد. به طوری که بیش از نصف این افزایش در آسیا خواهد بود.

تحت این سناریوی تحول آفرین و بلندپروازانه، استفاده از سوخت‌های فسیلی افول خواهد کرد. میزان مصرف زغال سنگ حدود 60 درصد کمتر خواهد شد، نفت کاهش 30 درصدی را شاهد خواهد بود و در نهایت گاز طبیعی همچنان نقشی پررنگ و پر قدرت را در ترکیب سبد انرژی جهان خواهد داشت.

دو سناریو، یک مسیر

هر دوی این سناریو ها دارای احتمال وقوع هستند اما در واقعیت ما میتوانیم خودمان را در نقطه ای میان آن ها بیابیم.
این واقعیت هر دوی این پایه های اصلی را برای سرمایه گذاران و تصمیم گیران، تبدیل به یک نقطه ای بسیار مناسب و کاربردی برای شروع خواهد کرد. شما می توانید در کل بسته به نوع عملکرد دولت ها ، شرکت ها و سازمان ها ، پیش بینی هایتان را متناسب با آن ها تنظیم کنید.

منابع:

visualcapitalist

IEA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.