فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز نوآوری انرژیک » فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
انقلاب صنعتی چهارم

وبینار فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

به یقين جهان با مجموعه فرایندهای فناورانه‌ای مواجه است که قاعده بازی را در هر کسب وکاری تغيير داده‌اند؛ مفهومی که غالباً با نام «انقلاب صنعتی چهارم»شناخته می‌شود. به بيان کلی این فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم اطلاعات دیجيتال را از منابع و مكان‌های دیجيتال و فيزیكی مختلف با هم ترکيب می‌کند و مرزهای بین دنیای فیزیکی، زیستی و دیجیتال را از بین می‌برند.

با توجه به ظهور انقلاب صنعتی چهارم و لزوم حرکت صنایع نفت و گاز در جهت فناوری های این حوزه، تعریف یک نظام شایستگی و برنامه کلان بسیار حیاتی می‌باشند. از این رو با تعریف یک نظام شایستگی و توسعه یک بستر ابری مبتنی بر بیگ دیتا میتوان زنجیره ارزش مربوط به عرضه و تقاضا را در جهت بهره‌گیری حداکثری از این منافع مدیریت نمود و کلیه عرضه‌کنندگان و ذینفعان از استارت‌آپ ها تا شرکت‌های بزرگ داخلی و بین المللی در جهت این نظام خود را مطابقت بدهند. از این رو پیشنهاد می‌شود برای مدیریت توسعه پایدار و بهره گیری حداکثری از جهش فناوری در انقلاب صنعتی چهارم هر چه سریعتر زیر ساخت و نظام شایستگی را تعریف و پیاده سازی نمایند. این مبحث شامل فراهم سازی زیر ساخت فیزیکی و ارتباطی، اصلاح نظام شایستگی و ارزیابی تامین کنندگان و آموزش و فرهنگ سازی برای همه کارکنان و ذینفعان خواهد بود.

🟠سرفصل‌ها:
🔸تاثیر اینترنت اشیا صنعتی در زنجیره ارزش عملیات نگهداری و تعمیرات
🔸فرصت‌ها، تهدیدها و مدل‌های کسب و کار
🔸رویکرد شرکت‌های بین المللی در استفاده از فناوری‌های نوین

👤 مدرس:
سینا حسین‌پور ملکوتی
مدیر عامل شرکت AKO InTech

⏱ زمان:
یکشنبه ۱۶شهریور – ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۰:۱۵

🔹 برگزارکننده: مرکز نوآوری انرژیک

👈 ویدئو وبینار چشم‌انداز بازار نفت در کانال آپارات مرکز نوآوری انرژیک، را مشاهده کنید

خلاصه ی وبینار

 

تعریف مرسوم انقلاب صنعتی چهارم:

در انقلاب صنعتی چهارم مرز بین دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی تقریبا از بین خواهد رفت.

اصلی ترین تکنولوژی هایی که در انقلاب صنعتی چهارم نمود پیدا کرده بحث همزادهای دیجیتال است.که مزایا و چالش های متنوعی در صنایع مختلف ایجاد خواهند کرد.

اگر صنایع مختلف نتوانند با انقلاب صنعتی چهارم همراه شوند به معنی واقعی  در بازارهای رقابتی خارج از کشور نابود خواهند شد.

 

در انقلاب صنعتی چهارم چه تکنولوژی هایی برای صنعت نفت و گاز مهم هستند؟

یکی از اصلی ترین فناوری  هایی که در انقلاب صنعتی چهارم مهم  تلقی می شود “اینترنت اشیا ” است.که اینترنت اشیا صنعتی نیز نامیده می شود.

 

از دیگر تکنولوژی های مطرح شده در انقلاب صنعتی چهارم می توان  به مبحث “cloud computing” و ” big data” و فناوری های هوش مصنوعی  اشاره کرد.

می توان گفت در صنعت نفت  استفاده ی زیادی از فناوری هوش مصنوعی نشده است و دلیل آن این است که هیچ گاه دیتایی برای این کار وجود نداشته است.

 

cloud computing چیست؟

پردازش ابری به معنای آن است که شما زیرساخت های مختلف شامل ، cpu، RAM و .. که سرور های شما را درگیر می کنند بتوانید به صورت  نرم افزاری منابع را بر حسب نیاز خود  کنترل کنید.

 

مساله ی اصلی در صنعت نفت و گاز  که فناوری IOT  می تواند آن را حل کند  چیست؟

مساله ی Operation و maintenance.

بحث تامین تجهیزات به عنوان مساله ی اصلی مطرح است  به خصوص در ایران به دلیل وجود تحریم ها  بحث تامین تجهیزات و تعمیر و نگهداری آن ها برای افزایش بهره وری  مساله ی مهمی است تا بتوانیم به تحریم ها غلبه کنیم.

البته مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد ولی این مساله آن قدر مهم است که تقریبا در داخل کشور مجبور هستیم که برای حل این مساله  به سمت استفاده از فناوری IOT برویم. البته به شرطی می توانیم این کار را انجام دهیم که دیتای مورد نیاز برای این کار را بتوانیم جمع آوری کنیم.

 

چون تجهیزات حیاتی نفت و گاز مثل  کمپرسورها، توربین ها و سانتریفیوژها ، اگر خراب شوند هزینه های  گزاف زیادی ایجاد می کند.

 

 

 

smart field شامل چه بخش‌ها و لایه‌هایی است؟

– Asset reliability  and optimize production

Fleet efficiency  and logistic optimization –

– Knowledge access  and wireless connectivity

-Remote monitoring and leakage detection

-Reduce downtime asset integrity

-Remote monitoring

-Improve personal safety

-Perform analytics and decision making

 

در صنعت نفت و گاز 80 درصد افراد از انقلاب صنعتی بی خبر هستند و از اهمیت فناوری های نوین در این صنعت آگاهی ندارند و به اصطلاح در خواب هستند اما 20 درصد باقی مانده نیز که از اهمیت انقلاب صنعتی آگاهی دارند باید بدانند که پیاده سازی SMART FIELD  یک شبه ممکن نیست و نیازمند مجموعه کارهای کوچک و برنامه ریزی است.

برای مثال بعد از  چند سال که دیتا های مورد نیاز جمع آوری شد و الگوریتم های هوش مصنوعی Develop شد می توانیم به یک smart field برسیم و هزینه ها  را به شدت کاهش دهیم.

 

IOT شامل 7 لایه است:

1-Sensors, devices, controllers

2-Communications , protocols,networks, M2M,WIFI, Telecom,HW kits

3-Cloud infrastructure

4-Big data  harvest and storage of “ thing” data

5-Reporting, Mining, Machine learning.

6-Custom apps using “thing” data.

7-Transformational decision making based on “thong” Apps and data.

مشکل اصلی پیاده سازی فناوری IOT  در صنعت نفت و گاز نه پول است و نه امنیت  و نه عدم وجود تجهیزاتی مثل سنسور ، بلکه  مشکل اصلی پیاده سازی این فناوری ،  فرهنگ حاکم بر سازمان های ما است. ما نیاز داریم که سازمان هایمان به سمت تکنولوژی کوچ کنند و این کوچ به سمت تکنولوژی نیاز به فرهنگ سازی دارد.

 

برای اینکه یک تکنولوژی  بتواند موفق باشد سه مورد باید مهیا  باشد :

  1. فرهنگ تکنولوژی
  2. سطح تکنولوژی در دنیا
  3. تکنولوژی محصول حاضر

 

اگر فرهنگ سازمانی برای قبول تکنولوژی با تکنولوژی که در حال حاضر در دنیا استفاده می شود با تکنولوژی محصول ما بیشترین همپوشانی را داشته باشد باعث موفقیت آن تکنولوژی می شود.

در نتیجه اگر می خواهید محصولی بر مبنای تکنولوژی ارائه دهید که موفق باشد باید  در گام نخست برای آن فرهنگ سازی انجام دهید  سپس محصول خود را به تکنولوژی روز دنیا نزدیک کنید .

مراحل اجرای فناوری IOT :

  1. شناخت سیستم
  2. جمع آوری داده و نمایش داده
  3. آنالیز داده
  4. پیاده سازی همزاد دیجیتال
  5. پیاده سازی Smart field

مزایای پیاده سازی IOT:

  1. کاهش زمان نگه داری
  2. بهبود بهره وری و کیفیت
  3. کاهش زمان های خرابی پیش بینی نشده
  4. بیشینه کردن OEE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پشتیبان
پشتیبان
پیمایش به بالا