همان‌طور که از نام آن مشخص است، معنی و مفهوم Reverse Pitch (رویداد کارآفرینی تقاصا محور) همانند یک ارائه به سرمایه‌گذار استاندارد است، با این تفاوت که در آن نقش‌ها برعکس می‌گردد. در فضای کارآفرینی امروزه رویدادهای جدیدی به‌منظور ایجاد فضای رقابتی بهتر و پیشرفت سریعتر در حوزه‌های مختلف صنعتی و خدماتی طرح‌ریزی شده‌اند. یکی از این رویدادها، Reverse Pitch یا چالش معکوس است. در این‌گونه رویدادها بر خلاف حالت‌های متداول، این بار سازمان‌ها و صنایع هستند که نیازهای خود را برای تیم‌های استارتاپی ارائه می‌کنند  و این تیم‌های مرتبط هستند که باید به بهترین و بهینه‌ترین حالت محصولات و خدمات نوآوری خود را متناسب با نیازهای آن مجموعه خلق کنند. در نهایت این کارآفرینان در طی این رویداد فرصتی را خواهند داشت تا مناسب‌ترین راه‌حل را برای آن سازمان موردنظر ارائه دهند.

در عین حال برگزارکنندگان رویداد نیز نگاهی به افراد با استعداد با پیش‌زمینه‌ها و علاقه‌مندی‌های مختلف خواهند داشت. به‌طور کلی این‌که کسب و کار شما توسط فرد یا ارگان دیگری که از دید متفاوتی به تجارت شما نگاه می‌کند می‌تواند دید بسیار مناسبی به شما جهت پیشبرد هرچه بهتر فعالیتتان بدهد و در نهایت شما می‌توانید به راه حل‌های نوآفرینانه ای جهت حل مسائل صنعتی تان فکر کنید. به‌طور کلی در حال حاضر در دنیا هلدینگ های Aflac، Bayer, Shell, British Petroleum و Bosch در میان تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها هستند که از “چالش معکوس” یا Reverse Pitch استفاده می‌کنند، که در آن شرکت‌ها چالش‌های تجاری دارند که برای حل آنها به استارتاپ های برنده مبلغی را پرداخت می‌کنند.

مخاطبان متشکل از استارتاپ هایی هستند که به دنبال تأمین مالی هستند و امیدوارند از این طریق تصوری از سرمایه‌گذاران بالقوه به‌دست آورند. درصورتی‌که این اتفاق اصولی و درست به انجام برسد،  Reverse Pitch یک توافق برد- برد مابین شرکت متقاضی و شرکت نوآور خواهد بود. کسب و کار کوچک‌تر از طرف شرکت‌های بزرگ سرمایه و مزایا دریافت خواهد نمود و شرکت بزرگ‌تر نیز از کارآفرین مربوطه جهت حل مسائل اساسی سیستم خود راهنمایی دریافت خواهد کرد و با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به راه حل مطلوب خود خواهد رسید.

 

Reverse Pitch با شرکت‌ها

در این قالب نمایندگان، شرکت خود را به سبک Reverse Pitch (معرفی 7 دقیقه و 7 دقیقه پرسش و پاسخ) معرفی می‌کنند. در این فرمت تمرکز بر چالش‌های شرکت‌ها در زمینه‌های متفاوتی است. هدف از این قالب، انتقال چالش‌های شرکت در قالب یک پرزنت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و ترغیب نوآوران برای یافتن راه‌حل برای این شرکت است

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید که شما یک بیزینس کوچک در حوزه طراحی وب و تولید محتوا دارید. در حال حاضر شما خدماتتان را به انواع افراد و مؤسسات نشان داده‌اید اما همچنان به جایگاه مناسبی دست نیافته‌اید. اگرچه الآن می‌دانید که می‌خواهید روی شرکت‌های بزرگ‌تر تمرکز کنید، آن‌هایی که به خدمات پیشرفته نیاز دارند و می‌توانند هزینه آن‌ها را پرداخت کنند. در این نقطه یک رویداد Reverse Pitch (چالش معکوس) می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه تجاری خود را متمرکز نمایید.  مثلاً یک گروه محیط زیستی ممکن است درباره ایجاد محتوای متمرکز بر توسعه پایدار بحث کنند.

امکاناتی که Reverse Pitch  می‌تواند در اختیار حوزه‌های گوناگون قرار دهد بی شمار است به‌طوری‌که در هر سناریو شما با یک طرز تفکر نو روبرو می‌شوید و شرکتی هم که اقدام به انجام پروژه می‌کند یک شریک تجاری و بالقوه جدید پیدا می‌کند.

 

شیوه همکاری استارتاپ‌ها و شرکت‌ها

همان‌طور که گفته شد در یک Reverse Pitch، شرکت‌ها میزبان استارتاپ‌ها هستند، چالش‌های کاری را که می‌خواهند از طریق فناوری و یا نوآوری مورد بررسی قرار بگیرند توضیح می‌دهند و چالش‌ها و مشکلات را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی که در بحث نوآوری و فناوری کار می‌کنند می‌فرستند. پس از گذشت چند ماه، شرکت‌ها برای ارزیابی نتایج با شرکت‌های نوپا ارتباط برقرار می‌کنند و طرح‌های پیشنهادی را مورد بررسی قرار داده و بعد از آن  تصمیم می‌گیرند که چه مبلغی را به استارتاپ پرداخت کنند تا ایده آنها را اجرایی کنند.

Reverse Pitch می‌تواند یک رویکرد هدفمندتر را فراهم کند زیرا به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا یک مشکل تجاری را مطرح کنند و کارآفرینان را برای حل آن دعوت می‌کنند. Reverse Pitch ها بیشتر یک رویداد محلی هستند، به دلیل اینکه ملاقات و همکاری در شهرهای کوچک یا حتی به نسبت بزرگ بسیار راحت‌تر است و شرکت‌های بزرگ با افزایش سرمایه از درآمدهای بزرگ می‌توانند استعدادها و توانایی‌های فنی را به‌دست آورند.

 

سازماندهی Reverse Pitching برای کارآفرینان

سوالی که وجود دارد این است که در اصل چرا یک سازمان بزرگ می‌خواهد یک تجارت کوچک یا کارآفرین را Reverse Pitch کند؟ چه فایده‌ای برای آنها دارد؟

برای مثال، فعالیت‌های تجاری گاهی اوقات باعث ایجاد عواقب منفی یا پیامدهای ناخواسته می‌شوند. یک بانک غذایی در تگزاس را در نظر بگیرید که ماهانه ده‌ها هزار دلار به‌منظور تولید غذاهای کنسروی کمک‌های مالی دریافت می‌کند. این فوق‌العاده است چراکه بسیاری از افراد گرسنه می‌توانند با این مقدار غذا تغذیه شوند.  اما در مورد صدها قوطی غذای کنسروی موجودی هر ماه که نمی‌توانند استفاده کنند، چه می‌کنند؟

غذایی که منقضی شده، آسیب‌دیده یا در غیر این صورت برای خوردن نامناسب است. تا همین اواخر، بیشتر این نوع غذاها به محل دفن زباله‌ها ختم می‌شدند. سپس این شرکت ایده‌ای مناسب پیدا کرد. یک تجارت کوچک در آن منطقه در حوزه فروش خوراک به کشاورزان فعالیت می‌کرد اما به رشد و توسعه چشم‌انداز نیاز داشت. بانک غذا روی این بیزینس نوآور ایده Reverse Pitch را اجرایی نمود. ایده ازاین‌قرار بود: کمک‌های غذایی بلااستفاده را بردارید، آنها را به غذای اصلی خوراک دهید، سپس این خوراک را برای تغذیه مرغ به کشاورزان بفروشید. این کانسپت چنان برجسته بود که در مسابقات SXSW Reverse Pitch جایزه اول را از آن خود کرد.

 

تجربه های موفق رویداد Reverse Pitch در صنعت نفت و انرژی

بر اساس گزارش های موسسه Houston Innovation در ارتباط با رویدادهای فناورانه صنعت نفت و انرژی در سال‌های 2019 و 2020، مهم‌ترین این ایونت ها شامل شرکت‌های  Game- Changing فناوری انرژی، آینده صنایع نفت و گاز و همچنین نتایج یک رقابت Reverse Pitch  در شرکت ExxonMobil بوده است.

بیش از 50 استارتاپ مختلف از سراسر جهان در پنجمین رویداد سالانه Rice Alliance Startup Roundup در کنفرانس فناوری دریایی صنعت نفت و گاز جمع شدند. پس از تعامل با تمام استارتاپ‌های مختلف، هیات متخصص Rice Alliance به 10 استارتاپ برتر رأی دادند. نیمی از شرکت‌هایی که به رسمیت شناخته‌شده‌اند در هلدینگ Houston مستقر هستند – و حتی بیشتر آنها دفتر یا نوعی فعالیت در شهردارند. در اینجا به فناوری‌هایی که صنعت دریایی نفت و گاز روی آن نگاه کرده است اشاره‌شده است.

هنگامی‌که صحبت از پیشرفت تکنولوژی می‌شود،  صنعت نفت و گاز همواره به این مشهور است که خیلی آهسته به تغییرات تمایل نشان می‌دهد، اما این حالت در حال تغییرات چشم‌گیری است، همان‌طور که نیروی کار نیز تغییر می‌کند. بر اساس دفتر آمار کار، در چند سال آینده، نیمی از نیروی کار ایالات‌متحده از قشر جوان‌تر خواهد بود.

یک پنل در کنفرانس فناوری دریایی 2019 در مورد آینده فناوری نفت و گاز – و جوانانی که این صنعت را به‌دست می‌گیرند بحث کرد. شرکت‌های ExxonMobil و BBL Ventures برای انجام هرچه بهتر چالش‌های معکوس در رقابت بین استارتاپ ها باهم همکاری کرده‌اند. به‌جای اینکه استارت آپ ها خودشان فعالیت داشته باشند، این دو شرکت در یک رویداد معکوس همکاری کردند که در آن Exxon چند مشکل را شناسایی کرده و به دنبال شرکت‌هایی است که می‌توانند راه حل مناسب ارائه دهند.

آقای Tim Westhoven مدیر بخش جستجوی فناوری و سرمایه‌گذاری در ExxonMobil در پالایشگاه Baytown، اصلی‌ترین هدف این رویدادها را خارج کردن کمپانی از روزمرگی و یکنواختی و سوق دادن فعالیت‌های سیستم به سمت ایده‌های بدیع و خلاقانه، عنوان کرد. وستهوون در این مراسم که روز چهارشنبه، 5 ژوئن در هلدینگ هوستون برگزار شد، می‌گوید: << به‌طور معمول، به‌عنوان یک مهندس، وقتی به چگونگی حل یک مسئله فکر می‌کنیم، از داخل سازمان شروع می‌کنیم. سپس ما به این فکر می‌کنیم که چه مشکلاتی را می‌خواهیم حل کنیم. گاهی اوقات، شما اصلاً به گزینه‌ها و امکانات موجود در خارج از سیستم فکر نمی‌کنید. این چالش معکوس (Reverse Pitch) در واقع خود ما هستیم که در مورد تاثیری که می‌خواهیم داشته باشیم و آنچه خارج از ارگان ما موجود است فکر می‌کنیم.>>

 

برای شرکت در رویداد فناورانه تقاضا محور مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.