پلتفرمها مدلهای کسبوکاری هستند که با اوجگیری استفاده از اینترنت و فناوریهای دیجیتال در دهه اول هزاره جدید متولد شدند و این روزها در جنبههای بسیاری از زیست روزمره مردم حضور دارند.
اما آیا مدل کسب و کار پلتفرم میتواند در صنایع بالادست نفت و گاز نیز مصداق داشته باشد؟
استارتاپ RigUp که در سال گذشته دور چهارم جذب سرمایه خود را با رقم چشمگیر ۳۰۰ میلیون دلاری تکمیل کرد، مثالی از حضور پلتفرمها در صنعت انرژی است و در سال ۲۰۱۴ با ایده تسهیل خدمات لجستیک دکلها و میدانهای نفتی برای شرکتهای بهرهبردار و پیمانکار از طریق اتصال بین دو سمت عرضه و تقاضای این خدمات تأسیس شد.
اما این استارتاپ با طی یک روند رشد موفقیتآمیز در حال حاضر به یک پلتفرم برای عرضه فرصتهای شغلی، پروژههای پیمانکاری خرد و هر گونه نیاز فنی و لجستیکی که برای شرکتهای E&P و خدماتی پیش میآید تبدیل شده است. سرمایهگذاری اخیر که در اکوسیستم آستین بیسابقه بوده و روی ارزشگذاری خیرهکننده ۱/۹ میلیارد دلاری انجام شده، با هدف گسترش عملیات RigUp به انرژیهای تجدیدپذیر و همچنین میاندست و پاییندست نفت و گاز بوده است.